söndag 19 april 2009

"Between the head and the heart I make music on paper"

All ära till Tomas Tranströmer och hans berömmelse...men jag får inget grepp om hans poesi. Jag måste säga att jag är mer öppen för lyrik sedan vi började momentet, men inte den sorten han skriver. Smaken är delad...allt är trots allt relativt...nu har jag i alla fall gjort ett försök att förbereda något inför morgondagens gruppmöte innan lektionen :P

Därmed sätter jag punkt för plugg idag, är hockey om en timme så jag tänkte se på det :) Snart är det hockeyVM yeye :D Nu är det en turnering som jag inte kan stava till...:P hehe ja det är inte lätt. Jag säger då det att jag gillar till och med mina karamelldikter mer än Tranströmers :P Men det är min subjektiva åsikt och jag har kanske inte kunskap att uppskatta hans verk. Vi säger så.

Tänkte faktiskt att jag skulle bjuda på en av mina karamelldikter men innan det vill jag lära er något som vi fick lära oss först av allt på vår svenskakurs:

Författaren och diktjaget alternativt jaget i skönlitteratur är nödvändigtvis inte samma person. Därför ska man aldrig prata om att författaren tycker eller tänker si och så då man analyserar verk, utan det är som i det här fallet diktjaget :) Då var ni upplysta om det, här kommer dikten:

En ask choklad
Du gav mig ett paket
inslaget i rosa papper
Jag tog emot paketet
visste redan vad det var
En ask choklad

Det hade gjort mig glad
om det varit det jag ville ha
Men det enda jag vill
är att du ska förstå
att du är den bästa godisasken
jag kan få

//Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar