fredag 2 oktober 2009

Sparka inte den som ligger

Jag behöver verkligen hjälp med att reda ut en sak: om man gör ett misstag, innebär det att allt helt plötsligt är dåligt?

Vi tar ett exempel. Säg att du jobbar på ett kontor där det finns en person som gör allting fel. Innebär det att hela företaget, där den här personen jobbar, är en stor bluff?

Eller om vi säger att det på ett annat arbete finns en person som är väldigt missnöjd med sitt jobb. Innebär det i sin tur att det här arbete är helt värdelöst?

Det behöver inte bara vara en person som misslyckas eller otrivs, men poängen jag vill nå med mina exempel är att det inte är ALLA som misslyckas/otrivs utan det finns dem som faktiskt T.R.I.V.S!

Säg att vi har en kommunal skola där 4 av 10 elever i en klass tycker att skolan är skit. Vad drar vi för slutsats av det? Ja de flesta skulle väl kanske inte tänka så mycket på det, de som otrivs är förmodligen lata som tycker att lärarna är jobbiga för att de ställer krav. Å andra sidan har vi eleverna och deras föräldrar som kanske har den uppfattningen att alla otrivs/tycker skolan är dålig bara för att de själva gör det.

Märk noga att jag generaliserar, för tydligen är det så man ska göra i samhället. Helst ska det handla om allt eller inget. Rätt eller fel. Bra eller dåligt. Det finns inga mellanting och alla tänker och tycker likadant.

Om vi istället besöker en friskola eller vänta vi besöker den inte ens. Vi kan kalla friskolan “walk of shame”. Vi sätter oss vid kaffebordet hos vår vän och pratar om allt vi hört på sistone. För nu är det så här att Kalles mamma har minsann berättat att hennes son inte alls är nöjd med skolan. Nä usch och huvva, lärarna är så hemska som tycker att Kalle har ett eget ansvar och de ger honom tydligen betyg bara för att slippa bry sig. Jo för Kalle är ju rätt korkad så hur skulle han annars kunna få MVG? Du ryser nästan när du hör alla hemskheter som vännen har att förmedla från det hon hört av Kalles mamma. Aldrig att ditt barn kommer att få läsa på “Walk of shame”!

Varför inte? Svaret är ju jätteenkelt, du borde inte ens behöva fundera! Tycker EN person (eller ett par personer) det är dåligt, så tycker ALLA det!

Vad jag snackar om? Har du inte förstått det än? Jag snackar om det faktum att folk ser ner på mina resultat från gymnasiet, hela min gymnasietid för den delen, på grund av att jag har spenderat de åren på en friskola. Det faktum att mina vänner, många av mina närmaste vänner, har hört från andra att skolan jag gått på är skit och därför också lever med den uppfattningen. Det faktum att den skola jag spenderat min gymnasietid på kommer att läggas ner och DET FINNS DEM SOM JUBLAR!

Skulle det vara likadant om en av de kommunala skolorna i min hemstad lades ned? Förmodligen inte.

Nej, jag är inte arg, jag är besviken. Besviken på samhället som år 2009 inte kan acceptera att det finns både elever, lärare och annan personal som faktiskt trivs på friskolor. Det finns personer som faktiskt ser friskolor som möjligheter istället för hinder, varför är det så fel?

Under min gymnasietid har jag stått ut med kommentarer om min skola från utomstående, vilka många gånger aldrig besökt skolan själv, som träffat som slag i magen. Jag har till stora delar tagit emot slagen och bara försökt att stå pall, men nu ska John Bauergymnasiet i Örnsköldsvik läggas ner och helt plötsligt haglar det av sparkar och slag.

När jag efter studenten fortsatte att studera på universitet har jag aldrig tvekat inför att tala om vart jag gått gymnasiet, men 9 av 10 gånger har responsen varit en negativ kommentar eller en misstänksam fråga. Ännu ett knytnäveslag rätt i nyllet.

Jag accepterar att personer har avvikande åsikt från mig och att det finns personer som inte trivts på denna skola, men hur kommer det sig att stora delar av samhället tycks vägra acceptera att det finns de som har trivts?

Allt vi upplever i världen är subjektivt och det kan vi inte komma ifrån. Vad vi däremot kan göra är att ta på oss någon annans glasögon och se världen ur deras perspektiv för en stund.

Testa det någon gång och se vad du kommer fram till…

Avslutningsvis (eftersom jag redan skrivit så kort) vill jag bara tala om för omvärlden att jag är STOLT över att ha gått 3 år på John Bauergymnasiet i Örnsköldsvik och jag är oerhört tacksam och glad över alla de personer jag lärt känna under tiden, såväl elever som personal! Utan den här skolan (och de personer som kommit med på köpet) hade jag inte varit den person jag är idag. Om det är positivt eller negativ är upp till er själva att döma, men med mina glasögon på så är det VÄLDIGT positivt!

//Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar