torsdag 18 mars 2010

Studentdilleman episode 3

If you fail to plan, you plan to fail” Utanför fönstret jobbar byggarbetarna med att avsluta fasaden på grannhuset och ta ner byggnadsställningen, här inne i “värmen” sitter jag och funderar över planering.

På måndag ska vi redovisa vår momentplanering och det känns som att det blev väldigt bra den här gången ;) Jag tycker det är invecklat som bara den att planera kurser och lektioner, det är så mycket man ska ha tänkt på. Inte nog med att man måste ha koll på alla dessa styrdokument, som precis som det låter styr vår undervisning, man måste dessutom tänka på vilka elever man har och deras attityder osv. osv. och så måste man ha en plan b, c, d och e ifall det är något som strular. Med andra ord måste man vara flexibel. Jag tycker att P.O Svedner uttryckte sig bra i sin bok Svenskämnet och svenskundervisningen: “Den oberäkneliga processen är en viktig del av den levande undervisningen”. Men det är inte lektions- eller kursplaneringar jag lovat att ta upp här utan snarare planering i allmänhet.

Jag älskar att planera eller ja jag behöver planera för att känna att jag har koll på saker ;P Kontrollfreak? Njae det kanske man skulle kunna säga men jag är nog mer organiserad av mig och vill hinna med mycket och det går som smidigare om man planerar. Min tanke var att ge er tips på hur man får saker och ting gå ihop på ett bra sätt i sin planering men sen insåg jag att jag inte har en aning själv och mitt sätt funkar förmodligen inte för er heller så tänk på att misslyckas du med att planera så planerar du att misslyckas och i så fall är det shame on you!

Hej så länge! //Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar