fredag 5 mars 2010

Studentdilemma nr 2

Jag vet, jag lovade att jag skulle fortsätta följetongen om de eviga studentproblemen redan igår men guess what? Jag hade varken tid eller lust över ;)

Nu är jag tillbaka igen, tänk jag skulle nästan kunna ha en egen tv-show om det här haha nä där gick vi lite långt tror jag men som jag skrev i förrgår eller när det var så hade jag tänkt att ta upp ekonomibekymret igår, vilket då blev dagens ämne istället.

Jag orkar inte ta upp vad problemet egentligen är, som jag gjorde med hela “flytta-hemifrån-grejen” för då det gäller ekonomin är det ganska uppenbart: pengarna räcker inte till det man vill många gånger. Då jag inte tar något lån utan lever på bidraget anser jag mig vara rätt så ekonomisk. Anyway det hör inte hit. Här kommer då lite tips på hur man kan tänka och agera för att ens studentkassa ska må lite bättre :P

TIPS!
- Skriv en matlista när du ska handla. Gör du det är det större chans att du undviker extra inköp som du egentligen inte behöver. (Det betyder inte att du inte får köpa något annat men det hejdar impulsköp till en del)

- Ha en “spargris” som du fyller med växelpengar ur din börs, med andra ord –> töm börsen på mynt med jämna mellanrum och stoppa dem i en sparkassa som du inte rör. De små smulorna blir så småningom, rätt snabbt faktiskt, till bröd :)

- Gå/cykla istället för att ta bussen, kroppen mår bra av några kilometers promenad om dagen och om du bor i en stad som Umeå som jag så kan jag säga att allt jag behöver ta mig till finns inom gångavstånd och det gjorde det även när jag bodde längre ifrån universitetsområdet så sluta komma med ursäkter, en bussresa kanske inte är så mycket men man sparar massa pengar i längden. Jag brukar välja att se det så här: en bussresa för mig är nästan två mjölkpaket och då kan man låta bli bussen och få gratis motion på köpet ;)

- Eftersom jag nu utgår från ett universitetsperspektiv är denna punkt oundviklig: låna böcker i den mån det går och om du finner att de kan vara bra att ha i framtiden kan du alltid skriva ner dem och köpa dem då, ja inte vet jag när du har en riktig lön kanske? ;P

- Handla storpack av mat som går att förvara i frysen och packa om det när du kommer hem i lagomt stora portioner exempelvis köttbullar med mera, storpack är billigare i kilopris (oftast) och i frysen går det ingen nöd på maten. Bor du i korridor har du förmodligen dåligt med frysutrymme, men jag menar inte direkt att du ska lagra mat för flera år där, tänk efter först helt enkelt :)

- Om du räknar ut hur många kronor det blir per hemlagad matlåda och jämför det med att köpa lunch på universitetet varje dag inser du snabbt att det sparar rätt bra med pengar att laga mat och ta med sig. Gör storkok om du inte tycker om att laga mat, då har du för nån vecka i taget, återigen beroende på frysutrymmet.

- En sak som en hel del verkar ha missat är det faktum att den många gånger kallade studentmaten nudlar må vara billig per förpackning men inte om du tittar på kilopriset. Om jag säger så här, det är billigare med pasta, men tycker man om nudlar ska man såklart köpa det men kom inte dragandes med att nudlar är billigare för det är ren och skär bullshit i 99,9 % av fallen kan jag nästan svära på :P

- Sist men inte minst tåls det att påpeka att återvinning aldrig är fel. Då syftar jag inte bara på återvinning som sopsortering utan även återvinning av matförpackningar av vissa slag, trasiga sockar hamnar i städskåpet och används som dammtrasor, kopierade papper som inte längre behövs kan användas till inköpslistor eller andra anteckningar (om de inte har text på båda sidorna), pantflaskor behöver nödvändigtvis inte pantas på en gång utan kan användas som vattenflaska och så vidare, ni har förmodligen bättre fantasi än mig. Nedan ser ni en pannlapp jag gjorde när jag var hemma i helgen, av ett påslakan, mammas goda idé och förutom en utmärkt pannlapp fick jag även nån timmes rofylld aktivitet :)

SNC10951

Ja just nu kommer jag faktiskt inte på några fler tips, men hoppas nått av dem kommer till användning :)

Nu blir det lite kvällstv och nästa gång jag skriver tänkte jag avhandla något så jobbigt som planering ;P

//Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar