onsdag 3 mars 2010

Studentdilemman kap. 1

Jag har klurat en del på alla dessa studentproblem som existerar och kommit fram till att jag helt enkelt måste försöka styra upp det här!

Listan kan göras lång: har aldrig bott hemifrån (vet inte hur man lagar mat, vet inte hur man tvättar eller städar: “en dammsugare, vad är det?”) har för lite pengar, har för mycket att läsa, måste köpa dyra böcker, måste köpa dyr mat, måste hålla koll på schemat och busstider, veta att: jaa, idag skulle vi ha läst en trehundrasidors bok osv. osv. Problemen är många och som sagt tänkte jag försöka styra upp dem här på bloggen.

Eftersom problemen som förmodligen uppstår först av de ovan nämnda (har jag missat något uppenbart?)  är de som följer med att man eventuellt flyttar hemifrån för första gången tänkte jag avhandla det i dagens inlägg.

“Problem” som kan uppstå: (generellt sett)
- Hemlängtan infinner sig
- Du vet inte hur man tvättar
- Du är småkass på att laga “riktig” mat
- Du förväntar dig att städningen sker av sig själv

What to do så att säga:
-
Först och främst måste jag få påpeka att det är helt okej att ha hemlängtan, det har jag fortfarande lite nu och då, men ACCEPTERA att du inte kommer bo hemma resten av ditt liv (kan hända att du gör det men utgå ifrån att du tänker skapa dig ett eget liv) och se till att skaffa dig vänner på den ort du flyttat till (om du är kvar på samma ort som din familj och fortfarande har hemlängtan tycker jag att du får ta och skärpa till dig)! Nä jag tycker inte att det är så enkelt som det låter, men att flytta hemifrån och att inte ha hemlängtan innebär inte att du skjuter familjen ifrån dig eller inte saknar dem, det innebär snarare att du börjar växa upp och tar verkligheten som den är!

- Tvättfrågan kan vara rätt klurig ibland. När jag flyttade hemifrån för att börja på universitet så hade jag endast tvättat själv (snarare med min syster) under en praktik i södra Sverige då jag fortfarande gick gymnasiet, MEN (ja det är ett stort men) min mamma har alltid varit noga med att förklara hur man sorterar tvätt och att hjälpa till att sträcka och hänga och tömma fickor + stänga dragkedjor/vända kläder innan de hamnar i tvätten (vilket kan glömmas emellanåt) har varit standard. Med andra ord har det gjort att jag inte haft problem när jag för snart två år sen flyttade och började tvätta själv. Om ni nu, till skillnad från mig, har haft föräldrar som inte insett att en del av deras uppdrag är att förbereda er för framtiden, säger jag bara två saker: tvättinstruktioner och hemkunskap! I alla kläder sitter det en lapp om man känner sig osäker på i t.ex. vilket gradtal kläderna ska tvättas i och där står det oftast även en viktig läxa: tvätta plagget med liknande färger! Om du har en ny röd tröja som du inte tvättat, släng inte den i samma maskin som din vita är du snäll ;) Sen är hemkunskap ett ämne som mig vetligt är obligatoriskt på högstadiet och där ingår även att man ska lära sig tvätta (det gjorde det då jag gick högstadiet i alla fall och så gammal är jag inte…:P). Sist men inte minst, tveka inte att fråga om råd för det är bra mycket bättre än att göra fel och riskera att sabba kläderna. Om jag säger så här, första gången jag skulle tvätta ringde jag hem för att jag lyckades inte starta maskinen ;) (Visade sig att det inte gick att köra snabbtvätt på 60 grader på den maskinen).

- Matlagning är trevligt och även om jag är en standard-matlagare (jag lagar husmanskost eller vad man ska säga, inget avancerat) vet jag hur man kokar något, jag vet hur man steker eller fräser något likaväl som jag inte har något problem med att använda en ugn. Jag kan inte påstå att jag lagat mycket mat hemma men i en stor familj blir det ändå att man hjälper till vilket gör att jag kan göra “svårare” rätter om jag känner för det. Nu har inte alla haft fördelen att de fått hjälpa till i köket hemma, precis som att det finns de som får panik av tanken att tvätta själv, men återigen så är hemkunskap ett nyckelord här. Bästa sättet att lösa ett sådant problem, om det finns, är inte att leva på nudlar (det är dyrare än pasta) utan snarare att följa instruktioner i matlagnings-böcker/ instruktioner på förpackningar och använda sig av det utomordentliga Internet för att ta reda på hur man gör olika saker. Vänner är väldigt bra kunskapsbärare har jag lärt mig! Återigen: det är inte fel att be om hjälp!

- Sist men inte minst så kommer vi då till städningen. Dammsugaren är till för att avlägsna damm från golvet och för att ta bort övrigt damm använder man sig av en trasa. För att verkligen hålla det rent antar jag att man borde dammsuga minst två gånger i veckan men jag brukar nöja mig med en gång i veckan och måste tyvärr erkänna att ibland går det längre emellan. Ett fint tecken på att det är dags att avlägsna damm är när du börjar se damm-tussar samla sig längst listerna och under sängen och övriga möbler, dammråttor är inte dina husdjur de är smuts ;) Är det grusigt på golvet kan det vara en idé att dammsuga också, smuts innebär alltså inte bara damm. Toaletten är något som ska rengöras OFTA vilket jag egentligen inte ens borde påpeka. Glöm då inte handfatet för det vill också rengöras lite nu och då. Sängkläder behöver bytas, de byter inte sig själv och om du någonsin trott det beror det förmodligen på att ni haft städerska eller att någon av dina föräldrar har gjort det åt dig. Grunden i att hålla det rent efter sig är enkel: städa oftare så blir det mindre jobbigt då det är mindre smuts att bli av med!

Egentligen skulle jag kunna sammanfatta hela dramat kring att flytta hemifrån med att: det handlar inte om att kunna allt, det handlar om att inse att man måste växa upp och försöka axla det ansvar som föräldrarna tidigare dämpat och helt enkelt lära sig!

De orden får avsluta dagens funderingar kring att flytta hemifrån och imorgon blir det en analys av studenters krassa ekonomi, eller snarare lite tips om hur man kommer från att vara en fattig student till att bli en ekonomisk student!

Ha det bra så länge! //Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar