tisdag 9 februari 2010

Tre ämnen att avverka

Idag har jag fått både den ena och den andra, tredje, fjärde samt femte uppenbarelsen…och inledningsvis måste jag tala om för er att vill man få reda på något, så tar man reda på det!

För er som känner att oj allt det här kommer jag inte orka läsa, så kan ni läsa den feta texten som är det viktigaste ;)

Min första uppenbarelsen kom när jag imorse satt och åt frukost och några korridorskamrater kom in i köket. Det första ordet som poppade upp inom mig var: trevligt. Det är så trevligt att kunna stänga in sig på sitt rum om man vill vara själv men samtidigt ha många fantastiska människor runt sig när man inte känner för att vara själv. Det är precis som hemma och jag är oerhört glad över min “andra familj” :D Allt kanske inte är perfekt hela tiden men jag trivs oerhört bra här!

När det sedan blev dags för fikarast efter förmiddagslektionens första timme så började några klasskamrater att prata om Torsk på Tallin, vilken jag inte har sett och för en gångs skull hade inte alla andra sett den. Dock ledde det samtalet till Hipp hipp istället, vilket jag heller inte sett och de fantastiska imitationerna och skämten fick mig att skratta på ett sånt sätt som bara (?) jag kan skratta på utan att skämmas ett dugg ;) Det är något slags fnittrigt läte som åtminstone gör mig väldigt glad haha tillbaka till den andra uppenbarelsen: jag vill göra röst till tecknade figurer, eller en figur i alla fall :P Tänkt vad grymt :D

Eftersom jag bara var tvungen att tala om det för världen så passade jag i samma veva på att tala om att jag ska bli sportkommentator och hockeydomare (något som en kompis från korridoren tog upp imorse)! Där har ni då den tredje och fjärde uppenbarelsen ;) Elitseriedomare till och med och nä jag tror inte att jag kan döma elitserien hur som helst, jag måste ju ta mig dit men shit vad det hade varit grymt :D

Den sista och femte uppenbarelsen är inte så mycket en uppenbarelse utan snarare en utredning för att försöka förmedla ett litet försiktigt budskap: Jag är norrlänning och jag pratar norrländska och Övik är en stad i Norrland! Vad bra att alla sitter kvar på sina stolar.

Det är lätt att retas med mig, det ska jag inte säga emot och vill ni ha ett tips till hur man lättast retas? Man säger nått dumt om Modo eller så kommer man med påståenden som till exempel att jag inte är norrlänning (genom att jag är från Öviks kommun) därav den smått aggressiva texten i förra stycket. Jag har nu bestämt mig för att göra en utredning angående just Norrland och norrländska.

Norrland, den nordligaste delen av Sverige, omfattande landskapen Gästrikland, Hälsingland, Härjedalen, Jämtland, Medelpad, Ångermanland, Västerbotten, Norrbotten och Lappland; 242 735 km2, 1 158 140 invånare.

2010-02-09 Nationalencyklopedin • Kort
http://www.ne.se/norrland

Japp då vet vi att Övik (Ångermanland) tillhör Norrland, inga konstigheter och sen får ni tycka vad ni vill ;)

norrländska mål, det dialektområde som omfattar de svenska dialekterna från ungefär mellersta Hälsingland norrut till gränsen mot de finska och samiska dialekterna i norr; i väster möter de norskinfluerade dialekterna i Härjedalen. Mycket karakteristiskt för de norrländska målen är ovillkorligt bortfall av -(e)r i presens singularis av starka verb (utom i enstaviga verb som står), således sitt(e) för sitter. Ett utomordentligt viktigt drag för målen är vokalbalansen av östnorsk-norrländsk typ, varigenom man kan skilja ursprungligen lång- och kortstaviga ord som kasta respektive fara från varandra på så sätt att de långstaviga orden har ändelseförsvagning eller rentav ändelsebortfall (kaste, kaast eller kast i infinitiv), medan de kortstaviga har bevarad ändelsevokal (fara, fära e.d. i infinitiv).

2010-02-09 Nationalencyklopedin • Kort
http://www.ne.se/norrländska-mål

Mellersta Hälsingland och norrut, ja jag ser inga konstigheter här heller värda att haka upp sig på. Det för oss till den egna åsikten som alla svenskar har rätt till. Jag skulle vilja lägga fram det på följande vis: jordklotet är delat i norra jordklotet och södra nordklotet, vart går gränsen? Mitt på!!! Alltså tar vi Sveriges och letar upp landets mittpunkt.

“Enligt de mätningar som Lantmäteriet genomfört finns Sveriges geografiska mitt i Hogdalsbygden i Härjedalen kommun. För att komma fram till detta har man mätt ut mitten på en linje från Treriksröset i norr till Sveriges sydligaste punkt och sedan mätt ut mitten på en linje från väster till öster. Denna mätning leder till att den geografiska mittpunkten skulle ligga en bit norr om Ytterhogdal.

Ett annat sätt att se på det är att, om vi alla svenskar vill träffas på en punkt så är denna punkt den bästa. Till den demografiska mittpunkten skulle det genomsnittliga avståndet fågelvägen för samtliga boende i Sverige bli kortast. År 2007 utropade Statistiska centralbyrån Hjortkvarn i Hallsbergs kommun till att vara Sveriges demografiska mittpunkt.”
www.scb.se

För att det ska bli riktigt tydligt skulle jag vilja visa på den bild som SCB har på sin hemsida:

Karta

Ytterhogdal ligger söder om Sundsvall men längre in i landet, mäter man fågelvägen är det ungefär 22 MIL till Örnsköldsvik vilket innebär att vi (Öviks kommun och Ångermanland) hör till det “norra jordklotet” sett till min tidigare liknelse.

Faktat har talat: Övik är Norrland och jag är norrlänning! Kanhända att jag pratar utjämnad norrländska, men nå fasen är det norrländska i alla fall ;)

Ber om ursäkt för det långa inlägget men jag hade mycket att få ur mig ;D Ha det gött!

//Elin

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar